ПРАВА СПОЖИВАЧІВ
у сфері централізованого питного водопостачання та водовідведення
Відповідно до статті 20 («Права та обов’язки споживача») Закону України «Про житлово-комунальні послуги»:
1. Споживач має право:
1) одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги
згідно із законодавством та умовами договору на надання
житлово-комунальних послуг;
2) одержувати в установленому законодавством порядку необхідну
інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну
вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання,
порядок надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості
тощо;
3) на відшкодування збитків, завданих його майну та/або приміщенню,
шкоди, заподіяної його життю чи здоров’ю внаслідок неналежного надання
або ненадання житлово-комунальних послуг;
4) на усунення протягом строку, встановленого договором або
законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних
послуг;
5) на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання
або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку,
визначеному договором або законодавством;
6) на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період
тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім’ї при
відповідному документальному оформленні, а також за період фактичної
відсутності житлово-комунальних послуг, визначених договором у порядку,
встановленому Кабінетом Міністрів України;
7) отримувати від виконавця компенсацію в розмірі, визначеному
договором, рішенням суду або законодавством, за перевищення нормативних
термінів на проведення аварійно-відновлювальних робіт;
8) на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
2. Споживач має право на укладення договору з виконавцем відповідних
послуг на профілактику, повірку, а також заміну або ремонт
санітарно-технічних приладів, пристроїв, обладнання та засобів обліку,
що вийшли з ладу.
Відповідно до статті 22 («Права та обов’язки споживачів
питної води») Закону України «Про питну воду та питне водопостачання»
споживачі питної води мають право на:
- забезпечення питною водою, якість якої відповідає державним
стандартам, кількість і режим подачі якої визначаються на договірних
засадах в обсязі, не меншому від нормативів питного водопостачання;
- одержання в установленому порядку повної, достовірної, своєчасної
інформації про якість питної води, обсяги її реалізації, режими подачі
та порядку розрахунку тарифів на послуги централізованого водопостачання
і водовідведення;
- організацію та проведення громадських слухань щодо прийняття рішень
з питань якості питної води та питного водопостачання відповідно до
закону;
- участь представників громадськості у перевірках, які проводяться
органами виконавчої влади, з дотриманням встановленого режиму
перебування на території об’єктів питного водопостачання;
- пред’явлення позовів до суду про відшкодування збитків, завданих
внаслідок постачання неякісної питної води, що не відповідає державним
стандартам, інших порушень законодавства у сфері питної води та питного
водопостачання;
- підключення в установленому порядку до централізованого водопостачання та водовідведення.
Відповідно до пункту 29 Постанови Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року
№630 «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого
опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та
типового договору про надання послуг з централізованого опалення,
постачання холодної та гарячої води і водовідведення» споживач має право на:
1) зменшення розміру плати у разі:
- надання послуг не в повному обсязі, зниження їх якості, зокрема
відхилення їх кількісних та/або якісних показників від затверджених
нормативів (норм) споживання;
- тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім’ї на
підставі письмової заяви споживача та офіційного документа, що
підтверджує його/їх відсутність (довідка з місця тимчасового проживання,
роботи, лікування, навчання, проходження військової служби, відбування
покарання).
2) усунення виконавцем виявлених недоліків у наданні послуг;
3) несплату вартості послуг за період тимчасової відсутності
споживача і членів його сім’ї (у разі відключення виконавцем холодної та
гарячої води і опломбування запірних вентилів у квартирі (будинку
садибного типу) та відновлення надання послуг шляхом зняття пломб за
свій рахунок протягом доби згідно з письмовою заявою;
4) перевірку кількісних і якісних показників надання послуг (якість і
тиск води, температура гарячої води, температура повітря у приміщеннях
тощо) у порядку, встановленому цими Правилами;
5) установлення квартирних засобів обліку та взяття їх на абонентський облік;
6) періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку;
7) ознайомлення з нормативно-правовими актами у сфері житлово-комунальних послуг;
8) внесення за погодженням з виконавцем у договір змін, що впливають на розмір плати за послуги;
9) звільнення від плати за послуги у разі їх ненадання та отримання
компенсації за перевищення строків проведення аварійно-відбудовних
робіт;
10) відшкодування збитків, завданих його майну та/або приміщенню,
шкоди, заподіяної його життю чи здоров’ю внаслідок неналежного надання
або ненадання послуг.
Споживач має також інші права відповідно до законодавства.